Ik zie vaak een wereld van verschil tussen het moment dat klanten starten en op het moment dat ze klaar zijn met een traject.
Niet alleen qua kennis over marketing, of hoe je aan klanten komt.
Het grote verschil is dat ze proactief zijn geworden. En actief is iets anders dan proactief.
En dat betekent een mindshift van WERKnemer naar ONDERnemer.
Vaak zie ik ondernemers jarenlang blijven hangen in een werknemer-mindset, terwijl het als ondernemer juist van essentieel belang is dat je proactief bent!
An sich is het niet raar: vanaf de kleuterklas werd je geleerd dat je vooral moest luisteren naar wat de juf of meester zegt en dat je hard moest werken.
En toen je in loondienst was, was het normaal dat je hard werkte en dat je datgene deed, wat je leidinggevende bepaalde wat belangrijk was.
En als je dan ineens ondernemer bent, lukt dat harde werken nog wel, maar ineens moet je je eigen koers bepalen.
En dat is waar veel ondernemers in vastlopen. Blijven ze reactief.
Zijn ze ontzettend druk met reageren wat er op hen afkomt.
Ben jij reactief of ben jij proactief in je business? Doe de TEST!
Hierbij de 10 signalen om te checken in welke mate een werknemer-mindset hebt. Als je een werknemer-mindset hebt dan:
1. Kijk je niet verder dan deze week. Je bepaalt ter plekke wat er moet gebeuren
2. Je hebt een to-do lijst in plaats van een strategisch plan
3. Heb je geen idee hoe je structureel aan klanten komt en mis je een sales funnel
4. Ben je op zoek naar goedkeuring van iemand
5. Wacht je af totdat potentiële klanten naar jou toe komen
6. Heb je geen idee welke prijzen je moet vragen. In ieder geval niet te hoog, want dan loop je klanten mis…
7. Heb je vooral het idee dat er dingen ‘gebeuren’, waar je weinig aan kunt doen
8. Ben je druk in plaats van productief
9. Ben je vooral aan het reageren op zaken die op je afkomen
10. Bepaalt jouw agenda wat je doet in plaats van dat jij jouw eigen agenda plant
Herken jij één of meerdere punten? Dan ben je zeer waarschijnlijk reactief bezig en heb je dus nog een werknemer-mindset. Voor een goedlopend bedrijf is het van essentieel belang dat je proactief bent.
En dat is iets van je kunt leren en kunt trainen. Wat hiervoor nodig is kennis en een mindset verandering.
De eerste stap is het je bewust worden dat je (nog) je een werknemer-mindset hebt. Dus vertel…
Hoeveel tijd werk jij proactief aan je business? Of ben je vooral aan het reageren? Deel het hieronder!