Wat ik vaak hoor is dat één van de meeste spannende dingen als ondernemer het feit is dat je jezelf moet verkopen.
Veel ondernemers vinden het geen probleem om sokken of desnoods wc-papier te moeten verkopen. Maar als je een eigen bedrijf hebt zonder een fysiek product, is het ineens super spannend!
Want ineens wordt het persoonlijk, gaat het over jou. Kun je je niet langer meer verstoppen achter een product, want jij bent nu ineens het product.
En is een ‘nee’, geen nee tegen wc-papier of een paar sokken, maar is het ineens een ‘nee’ tegen jou.
En dat kan flink pijn doen.
Vaak komt dan ineens de weerstand op, gaan we dingen uitstellen, moet je eerst nog iets anders doen… kortom, we doen van alles om deze pijn te vermijden.
Of ben je van mening dat klanten maar naar jou toe moeten komen als ze aan de slag willen. Want die klant weet toch wat jij doet? En ze weten toch dat jij hun kunt helpen?
Of ga je in zo’n gesprek enorm veel of enthousiast praten, om jezelf maar te verkopen. Ben je bang voor een stilte, bang dat die nee gaat komen…
Maar dit zijn eigenlijk allemaal excuses om die pijn van een mogelijke nee te vermijden. En dat excuus wordt uiteindelijk een reden, geloof je heilig in wat je denkt.
Vaak zijn het beperkende gedachtes en overtuigingen die je dwars zitten, waardoor je dingen uit stelt, of waardoor je het lastig vindt een goed verkoopgesprek te voeren.
Zo zijn veel vrouwen bang om ‘pushy’ over te komen in een gesprek. Bang dat ze verkoperig over komen.
Of hebben ze het gevoel een fraudeur te zijn, bang om door de mand te vallen, bang om afgewezen te worden, bang dat ze er achter komen dat je niet alles weet, bang dat je niet weet wat je moet gaan zeggen…. Bang om voor geldwolf uitgemaakt te worden.
Hierdoor gaan veel vrouwen (maar ook mannen!) een gesprek uit de weg, of gaan ze het gesprek wel aan, maar vinden ze het lastig om een aanbod te doen.
En hierdoor maken veel vrouwen (maar ook mannen) het zichzelf erg moeilijk.
Voor een goedlopend bedrijf is het van essentieel belang hiermee aan de slag te gaan en te leren hoe je een goed verkoopgesprek voert, zonder pusherig over te komen.
Maar hoe kom je uit deze valkuilen van belemmerende gedachtes en overtuigingen?
Ik zal je een tip geven.
Wat er vaak gebeurt, is dat bij het voeren van een verkoopgesprek de focus intern komt te liggen, waardoor alle gedachtes en belemmerende overtuigingen alle ruimte krijgen.
De oplossing ligt het verleggen van je focus. Verleg je focus van intern naar extern: hoe kun jij van betekenis zijn voor jouw klant? Hoe kun jij een klant helpen?
Ga gewoon verkennen of er een match is tussen jou en de ander, in plaats je druk te maken over je eigen overtuigingen.
Zie het als een verkennend gesprek, meer niet. Je hoeft op je eerste date ook niet te beslissen of je al met elkaar gaat trouwen.
Relax, stap voor stap! Focus je op de ander, luister, vraag door en wees er voor de ander.
Leer oké te zijn met een nee. Is het deze klant niet, dan wellicht de volgende (of de volgende…)
Besef: je hoeft niet direct bij het eerste gesprek te trouwen met elkaar!
Herkenbaar? Hoe ga jij hier mee om? Vertel het mij hieronder!
Wil je meer leren? Doe dan mee aan het 2-daagse event ‘Met pit & passie naar je ideale bedrijf’ op 11 & 12 december!
3 Comments on “Bang om pushy over te komen in een verkoopgesprek? (+ tip hoe je dit oplost)”
helemaal herkenbaar. De angst om pushy over te komen heeft als dieper liggende oorzaak dat wij mensen bang zijn om afgewezen te worden. Als een klant neen zegt, zegt hij neen tegen mijn aanbod en is dat een gemiste kans voor hem. Bovendien bezie ik een neen als een toekomstige ja. Soms heeft het tijd nodig voor het kwartje valt 🙂
Dit is een mooie insteek, bedankt!
Heel herkenbaar! Ik ben sinds januari als zelfstandige begonnen, maar blijf maar uitstellen om actief potentiële opdrachtgevers te gaan benaderen. Steeds een excuus, eerst dit nog, ik ben er nog niet klaar voor…