Veel ondernemers vinden het lastig om de prijs van hun product of dienst te bepalen.
Je wilt namelijk geen klanten mislopen omdat je product te duur is, maar je wilt ook niet te weinig verdienen omdat je prijs te laag is.
Vaak denken we dat een klant het toch niet kan betalen (hoe weet je dat dat waar is?), en vragen we bij voorbaat al een lagere prijs of bied je direct een korting aan…
Of bied je je uren of je dienst standaard gratis aan, waarbij je hoopt dat zij de waarde er van inzien, en uiteindelijk je betaalde product willen (wat vaak niet gebeurd, probleem is al opgelost, en het was tenslotte gratis toch?).
Kortom, de prijs bepalen en noemen is voor veel ondernemers een gevoelig punt.
Wat er vaak gebeurt bij het bepalen van de prijs, is dat we kijken naar de ‘buren’ en wat zij vragen voor hun dienst of product. Om vervolgens daar veilig bij in de buurt te gaan zitten.
Maar jouw buurman of buurvrouw heeft ook geen idee en heeft ook bij de buren gekeken!
Hoe kun je nou de prijs van je product of dienst bepalen?
In onderstaande video geef ik je 5 manieren om de prijs van je product of dienst te bepalen.
De ene manier is slimmer dan de andere manier, in de video geef ik je de voor- en nadelen van de diverse manieren.
Als je de video bekeken hebt, vind ik het tof iets van je te horen.
Hóe heb jij jouw prijs altijd bepaald? Waarom heb je daar toen voor gekozen en zou je nu weer opnieuw kiezen? Wat vind jij lastig bij het bepalen van de prijs?
Deel jouw reactie hieronder! Jouw verhaal kan weer inspiratie zijn voor andere ondernemers!